Pages

Good-looking , huh?

Wednesday, March 14, 2012

Revolusi Facebook VS Twitter

Assalamualaikum Warahmatullah
Hello Hye

REVOLUSI bermaksud revolusi fikiran, pe­rubahan pemikiran secara menyeluruh;


Facebook dan Twitter merupakan satu revolusi, minda manusia seluruh alam berubah dengan adanya dua laman sosial ini. Berubah apa itu kena fikir sendiri.




Selepas wujudnya Myspace, Friendster dan yang seangkatan dengannya, Facebook mula menjadi perhatian ramai.. aku tidak terkecuali. 17 November 2009 was the day I signed up for Facebook, when I was in standard 6 and 2 days after that, I received my UPSR result..wohooo.



On 30 December 2009, I bet... I signed up for Twitter but yeah I never tweet or retweet, just sign up and then when I was in form 2, I got active and start tweeting.. Hanya tweet syok sendiri


Tapi...sekarang ni dah makin ramainya yang berminat dengan twitter.. buhsan kononnya dengan Facebook, Facebook tempat mat-mat dan minah-minah rempit sahaja kata mereka. Sampaikan satu hari #KalauFacebookTutup trending dan hanya budak-budak remaja dan mentah sebaya aku je yang aku rasa hashtag hashtag benda ni. Takdenya orang tua nak buat camni.




Walhal, sudah terang lagi bersuluh mereka mereka ini pernah suatu ketika meroyan di Facebook, minta photos mereka di LIKE namun kini mereka hanya mampu menagih simpati minta di-retweet atau di-follow pula. Sedarlah wahai rakan-rakanku....

Dua-dua laman sosial ini pun tiada bezanya, #KalauFacebookTutup sekalipun, hangpa tetap akan membazir masa, membuang masa menghadap twitter tu. Kalau dulu, kat Facebook korang update status sampai ada perkataan SEE MORE tu, sekarang korang meroyan kat Twitter tapi bezanya hanya di bawah 140 patah perkataan.. Jangan lah bangga sangat dengan FACEBOOK mahupun TWITTER sebab kesan-kesannya tetap sama. Anda tetap tak dapat apa-apa keuntungan.

Anda akan jadi PENCURI MASA SENDIRI
                                           PEMBAZIR MASA
                                                  PEMBUANG MASA
                                                       
Kekal dengan gelaran itu, jika kita tak delete akaun fb mahupu twitter. Kalau tak delete sekalipun, mungkin kurang aktif dan tumpukan pada apa yang sepatutnya kita kejar sekarang; IlMU PENGETAHUAN.


"Dan tiadalah kehidupan dunia ini selain daripada main-main dan gurau senda belaka. Dan sesungguhnya negeri akhirat itu lebih baik bagi orang yang bertakwa. Maka tidakkah kamu memahaminya? 
(Al-An'Am 6:32)

p/s: Segala perkara yang ditulis di atas adalah teguran buat diriku juga, aku sedar kadang-kadang aku sering terleka, terbuai dengan keseronokan stalk orang atau klik-klik itu dan ini. Aku juga sering menjadi pencuri masa sendiri..sob..sob..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...