Good-looking , huh?

Monday, October 24, 2011

Kebebasan ada dalam diri kita

Assalamulaikum Warahmatullah
Hello Hye

Baru baru ini , Peperiksaan Akhir Tahun 2011 untuk seluruh Perak sudah menemui titik noktahnya begitu juga PMR. Laungan 'FREEDOM' kedengaran di mana-mana namun bukanlah itu yang ingin saya panjangkan di sini , cuma perumpamaan je sebagai seorang pelajar kan..

Kebebasan menurut saya  sebagai seorang remaja yang masih setahun jagung ni bebas daripada perangkap nafsu , bebas daripada pengaruh pemikiran barat dan bebas menentukan hala tuju hidupnya mengikut fitrah yang ditetapkan Allah s.w.t.

Bebas menentukan hala tuju bukanlah bermaksud bebas memilih masa depan tanpa ada siapa yang menegur atau menasihati , dalam hidup kita ni mesti ada orang yang menasihat kalau tidak hidup kita pasti terumbang-ambing.


Seringkali saya dengar tentang mengormati pandangan dan pendapat orang lain even dalam exam sivik pun suruh kita jawab kenapa perlu hormat pendapat orang lain , aku pun jawab lah;
-->setiap orang mempunyai pendapat yang berbeza
lagi dua , aku lupa pulak .Memang benar setiap orang mempunyai pendapat yang berbeza tapi kan...kalau pendapat dia menyalahi hukum syarak patutkah kita terima ?

Seperti contoh , kebebasan dalam berpakaian , Islam menetapkan hukum nya dengan tegas , terang lagi bersuluh , wajib menutup aurat , tiada alasan ! Adakah kamu mahu mempersoalkan hukum yang Allah sendiri telah tetapkan sedangkan setiap kali tamat membaca Al-Quran , kamu menyebut sadaqallahul azim ;  Benarlah Kata-Kata Allah Yang Agung.Ingat ! Allah itu Maha Mengetahui , Dia tahu apa yang terbaik buat kita !




KEBEBASAN MEMILIH YANG MELAMPAU


Kebebasan yang menjadi alasan bagi 'pejuang' yang menegakkan hak wanita Islam lah kononnya seperti menentang poligami atau mengatakan pemakaian tudung menyekat hak seorang wanita adalah kepalsuan semata-mata ! Ia adalah agenda barat yang tidak habis-habis mahu merapuhkan iman muslimah tapi jika anda bijak tak mungkin anda percaya kan ?
____________________________________________________
Kebebasan yang dituntut oleh sebilangan golongan gay yang aku rasa dah kurang waras membuatkan umat Islam bertambah pening.Kebebasan apa yang mahu kamu tuntut? Bersyukurlah Allah tidak menghukum serta merta seperti yang terjadi kepada kaum Nabi Luth a.s ? Ikutlah fitrah yang ada pada diri kita , tiada alasan tahu , kalau kamu masih ada perasaan dekat kaum sejenis , cepat-cepatlah kahwin dengan orang yang boleh bimbing kamu agar kamu lebih bertanggungjawab...
_____________________________________________________________
Lagi satu kan , kenapa ada orang suka cakap suka hati ? ha?
contohnya kalau ada orang tegur

"Wei , janganlah seksi sangat , dosa tau"
"Hello , suka hati aku lah , dosa aku bukan hang tanggung"

Kemudian , kita speechless , tak tahu nak cakap apa , hanya mampu menggeleng kepala dan menyebut ish ish ish . Jawablah macam ni

"Suka hati aku lah nak ceramah , tegur hang ke " :P
____________________________________________________________
KEBEBASAN MENENTUKAN HALA TUJU KEHIDUPAN


 Orang yang bebas ialah orang yang hidup selaras dengan fitrahnya, karena pada dasarnya roh setiap manusia telah bersaksi bahwa Allah itu Tuhannya. Sebaliknya, orang yang menyalahi fitrah dirinya sebagai abdi Allah sesungguhnya tidak bebas, karena ia hidup dalam penjara nafsu dan belenggu syaitan.


‘Siapa yang mau beriman, dipersilakan. Siapa yang mau ingkar, pun dipersilakan’, 
firman Allah dalam al-Qur’an (18:29).

Terpulang kepada kamu untuk menentukan cara hidup kamu kerana ia juga menentukan di mana kamu akan berada di akhirat nanti. Kalau dah bersedia merasai panas neraka , ingkarlah akan hukum yang ditetapkan Allah s.w.t. 

Barang siapa yang menghendaki keuntungan di akhirat akan kami tambah keuntungan itu baginya dan barang siapa yang menghendaki keuntungan di dunia kami berikan kepadanya sebagian dari keuntungan dunia dan tidak ada baginya suatu bahagianpun di akhirat.” (QS asy Syura:20).

Lupakanlah sebentar kehidupan dunia , dunia ini bukanlah tujuan utama kita , yang penting di akhirat sana .Marilah kita muhasabah diri , fikir apa yang patut kita lakukan dan apa yang langsung tidak mendatangkan faedah.. Besar ganjarannya jika kamu sanggup mengorbankan sesuatu demi fokus untuk tujuan di dunia dan akhirat, Ingat , jika dunia yang kamu inginkan , Allah beri namun tiada bahagian untuk kamu di akhirat kelak , Pilihlah yang mana satu idaman kalbu ..


 Barangsiapa yang mengerjakan amal yang saleh Maka (pahalanya) untuk dirinya sendiri dan barangsiapa mengerjakan perbuatan jahat, Maka (dosanya) untuk dirinya sendiri; dan sekali-kali tidaklah Rabb-mu menganiaya hamba-hambaNya” (QS. Fushshilat:46). 

Jangan kerana KEBEBASAN yang kita cipta sendiri menyebabkan kita terperangkap dan tidak dapat melihat  mana satu yang benar dan mana satu yang salah.. Kebebsan itu dalam diri kita untuk memilih yang kiri atau kanan. Hanya orang yang bijak yang dapat memilih dengan betul.



                                   




0 love(s) me:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...