Good-looking , huh?

Friday, October 28, 2011

It's hard to believe ; Patience is the only way

Assalamualaikum Warahmatullah
Hello Hye

Sesuatu yang kita harap tu , tak semestinya kita dapat kan ??

Kita nak straight A's tak dapat , Kita nak gembirakan guru-guru tak dapat , Kita nak gembirakan ibu bapa pun tak dapat , Kita nak gembirakan diri sendiri lagi lah tak dapat.

Semua yang kita rancang semuanya tak menjadi
Semua yang kita harap semuanya musnah
Patah hati , Punah harapan , Musnah impian , HANCUR LEBUR SEMUANYA ! 

                                         

_____________________________________________________

Memang sesuatu yang kita rancang itu kadang-kadang tak menjadi , jangan salahkan sesiapa tapi tanyalah diri kita , pernahkah kita terfikir siapakah yang MERANCANG segalanya ?

Dia , Tuhan yang Merancang segalanya , ALLAH Zul-Jalali Wal Ikram  (Yang Mempunyai Kebesaran dan Kemuliaan). 

Memang selalu yang kita rancang dan berhasrat agar ia benar-benar berlaku kadang-kadang yang jadinya tidak seperti yang kita inginkan tapi itu semua urusan Allah s.w.t , kita hanya perlu berusaha dan berdoa , jangan lupa agar sentiasa redha dan bertawakkal serta berserah kepada Tuhan , dia Maha Mengetahui akan segala sesuatu yang tersembunyi , Dia tahu apa yang terbaik buat kita ! La tahzan ! :)

Kalau aku dan kamu belum temui titik kebahagiaan di dunia ini , Insyaallah ada tempat buat kita di akhirat kelak ! 

Sabarlah , Berusaha sehabis daya dan kemudian serahkanlah selebihnya kepada Ya Rabb.Mungkin kita pernah terfikir , "asyik-asyik sabar , tak dapat apa-apa pun ?!"

_____________________________________________________________

"Dan jika kamu bersabar dan bertakwa, niscaya tipu daya mereka sedikitpun tidak mendatangkan kemudharatan kepadamu." (Ali Imran:120)

"Sesungguhnya hanya orang-orang yang bersabarlah yang dicukupkan pahala mereka tanpa batas." (Az-Zumar:10)

"Dan Allah menyukai orang-orang yang sabar." (Ali Imran:146)

"Dan bersabarlah, sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar." (Al-Anfal:46)

"Mereka itulah orang-orang yang dibalas dengan martabat yang tinggi (dalam surga) karena kesabaran mereka, dan mereka disambut dengan penghormatan dan ucapan selamat di dalamnya." (Al-Furqan:75)

"Sesungguhnya Aku memberi balasan kepada mereka di hari ini, karena kesabaran mereka, sesungguhnya mereka itulah orang-orang yang menang." (Al-Mukminun:111)
_____________________________________________________________
Banyak sungguh dalil tentang sabar , Allah beserta orang yang sabar ! Masyaallah , aku rasa dekat sangat dengan Mu , Ya Tuhan apabila membaca ayat-ayatMu ! Benarlah Kata Kata Mu Yang Agung !
________________________________________________________

Tapi kan , ada kesalahan yang selalu kita lakukan termasuk aku , hambaNya yang sangat kerdil

  1. Solat di akhir waktu -macam mana Allah nak cepat-cepat bagi kejayaan kat kita kalau kita selalu melengahkan masa untuk menghadap Dia -kata ustazah aku
  2. Usaha tak cukup?-aku lah tu 
  3. Ada kesalahan dengan ibu bapa-Mungkin ada kita pernah sakitkan hati mereka namun kita tak minta maaf ke , mintalah restu mereka setiap kali sebelum ke sekolah , Ingat , keredhaan Allah terletak pada keredhaan ibu bapa
  4. Kesalahan dengan guru-mungkinnnn tak hantar homework atau pernah terkasar kataaa ,alamak , rasa macam ada tak siap homework jeewww heheh
_________________________________________________________
Tapi kan kalau kita dah cuba sedaya upaya , dah doa sungguh dah , tapi tak dapat jugak apa yang kita nak . kenapa yek ?

Mungkin Allah ada perancangan yang lebih besar dan baik buat kita kan? 

Ataupunnn...
  • Perbaiki solat dan saf kita kerana itulah yang memacu kejayaan kita
  • Muhasabah diri setiap malam sebelum tidur , play balik apa yang kita dah buat sepanjang hari dan fikir kenapa kita buat macam tu ( kalau ngantuk tidur je lah , hahah)
  • Perbaiki hubungan antara manusia - jangan selalu nak marah dan berburuk sangka kepada kawan-kawan kerana itu mencerminkan siapa kita
Sekian , terima kasih kerana membaca

Faiqah : Semua yang ditulis di atas adalah teguran untuk diri sendiri juga untuk sesiapa yang membaca , moga kita mendapat petunjuknya !! Juga untuk muhasabah diri :)


                          






2 love(s) me:

Fa DiN B2UtIn$pIrIT said... [Reply to comment]

faie..sabo nyek..ade hikmah...and thnx sbb ko tulis tentang nie...sbb dngn blog nie..blh menjadi panduan kpade ak gak...trima ksh

Faiqah Umaira said... [Reply to comment]

love fatizah :) moga2 kita berjaya di masa akan datang !

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...