Pages

Good-looking , huh?

Saturday, February 5, 2011

L.O.V.E -what is love?

Assalamualaikum W.B.T
Bismilahirrahmanirrahim


Talking about Love...sape tak suke? hehe...Gatai na...
Seriously,I've never been in that puppy or kitten or duckling -love..haha ..yeah!! I'M SAFE!!
U think I'm lying..No..no..I;m not lying.. I'm still SUCI... Hati saya x pernah dimiliki dan memiliki... Maknanya, takde sape pernah menghuni Hati saya.. Saya bkn nak promote la..tak ingin pon..biarlah hati saya dimiliki oleh suami saya je..HAHAHA!!-Insyaallah,coming soon-years to go!hehe
________________________________
LOVE?

Cinta antara Perempuan dan Lelaki..
Saya rasa banyak pandangan tentang couple itu haram...Saya pon bukanlah pandai dalam bab ini...tapi wahai rakan sekalian, bukankan Allah menyuruh kita menjauhi zina dan COuple itu adalah selangkah untuk kita mendekati Zina..Dalam post kali nih,banyak maklumat yg akan saya ambil dari luar..tapi sedikit sebanyak..saya akan cuba memberi pandangan saya sendiri :)


To be honest,Bila saya lihat kawan2 saye yg berLOVEY-DOVEY nih,kadang2 menjelikkan..depa seakan-akan lupa kpd cinta Yg Maha Esa...Ingat,cinta yang Maha Esa berjuta kali ganda lebih menakjubkan tau!
Tapi,bila kte berCOUPLE,mestilah selalu ingat dia...-I INGAT U,U INGAT I, bla..bla..bla..
Seorang wanita Inggeris, Lady Cook mengatakan pada tahun_____ ,PERHUBUNGAN ANTARA PEREMPUAN DAN LELAKI(yg bkn muhrim kot) AKAN HANYA MERUGIKAN KAUM PEREMPUAN..cube fikir balik..betoi idak?

Disini saya sediakan sedikit sebanyak informasi drpd artikel di http://www.iluvislam.com/
Dan kalau rakan2 sekalian rajin dan nak tahu ttg hukum hakam couple dalam Islam klik di sini

Firman Allah S.W.T dalam Surah An-Nur ayat 30 :


"Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka; sesungguhnya Allah Amat Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang mereka kerjakan."
____________________________________

Surah An-Nur ayat 31 :


"Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) dan memelihara kehormatan mereka.."
__________________________________________

Jika seseorang individu itu tidak menjaga pandangannya, mungkin dia akan terjebak ke dalam maksiat yg lebih besar iaitu ZINA. Kalau ditafsirkan pemerhatian dan mungkin sedikit pengalaman aku(penulis artikel), sequence ke arah zina ni lebih kurang begini:



Pandangan > Lintasan hati > Khayalan > Keinginan > Tindakan > Zina kecil > Zina besar
_______________________________________


Al-Isra' ayat 32 iaitu :



"Dan janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat (yang membawa kerosakan)."
_________________________________________

Contoh menghampiri zina:Melihat gambar lucah, berdua-duaan lelaki dan wanita ajnabi, pergaulan bebas antara jantina berlainan (ikhtilat) dan juga melihat aurat orang lain.

(contoh yang paling banyak : berjalan berdua-duaan dan beriring-iringan. Walaupun tak berpegangan tangan, tapi amat menjelikkan)
________________________________________

couple = menghampiri zina

menghampiri zina = haram
maka, couple = haram (very simple equation
_______________________________________

Terima kasih kerana sudi membaca walaupun saya ambil informasi ini drpd artikel lain(link di atas)
Semoga kita semua mendapat ilmu pengetahuan yg diberkati :)Semoga kita dpt berfikir dgn lebih mendalam..Insyaallah :)


                                                                                             Teen.
                                                                                              Faiqah



















0 love(s) me:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...