Good-looking , huh?

Tuesday, November 13, 2012

Awak Suka Melalak & Terkinja-kinja?

Assalamualaikum Warahmatullah
Hello Hye

Cuti sekolah telah pun bermula. Budak-budak sekolah pun tak sekolah.. Ok, soooo??

Cuba tengok kat tv. Rancangan realiti apa yang dah start.. errr selain Vokal Bukan Sekadar Rupa tu.
Haaa... dekat tv9, Idola Kecil kan manakala Astro Ceria- Superstar!

Adakah ini bermaksud aku sudah tidak sabar untuk menonton rancangan-rancangan tersebut?

Oh pleaseeeee...... Tidak sama sekali!

Namun, bagaimana dengan kanak-kanak yang terkinja-kinja dalam rancangan Superstar tersebut, menari-nari. Oh, sape yang benarkan ni? Sape yang galakkkan ni?

Seyogianya IBU BAPA!

                             

Hai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu....(Al Tahrim 66:6)

 Berdosakah membiarkan kanak-kanak ini menunjukkan bakat mereka?
Salahkah mereka menyertai rancangan2 sedemikian hanya untuk suka-suka?
Why so serious? We just wanted these kids to have fun!

Oh my goodness, walaupun ini alasan2 yang aku reka sendiri tapi pastinya ini merupakan alasan para ibu bapa... Duhhhh

Jika inilah gaya hidup yang telah dipertontonkan kepada kanak-kanak sejak kecil, bagaimanakah aliran hidupnya? Tidakkah mereka terpengaruh dengan gaya hidup yang penuh glamour ini? Dilatih untuk membuang masa mengasah bakat 'terpendam' yang tiada faedahnya? Yang hanya mampu membawa mereka pergi lebih jauh ke dalam kancah maksiat? Oooops, betulkan? Aku percaya 100%  jika menyertai bidang ini, hidup mereka akan lebih mudah tersasar jauh dan aku percaya golongan ini tak akan boleh dijadikan ikon. Puihhh! *tiba-tiba emo*
Errr, lainlah dia terlibat dalam bidang hiburan nasyid ke. Hoho

Sanggupkah para ibu bapa melihat anak-anak mereka tersasar dari landasan hidup yang benar dan mengikut syariat Islam?
Bila mereka membesar melihat gaya hidup seperti ini, ini je lah gaya hidup yang diorang 'nampak'.

Menari-nari, menyanyi atau bahasa kasarnya terkinja-kinja, melalak-lalak. Bangga ke ibu bapa mempunyai anak-anak seperti ini? Anak-anak seperti ini kah yang diharapkan untuk mendoakan ibu bapa setelah meninggal kelak?

Aii, aku cakap ni macam teruk sangat je hidup diorang? Waallahualam lah. Tepuk dada tanya selera!


mewah..mewah..feymes..feymes....glamer..glamer..

 Dan tiadalah kehidupan dunia ini, selain dari main-main dan senda gurau belaka. Dan sungguh kampung akhirat itu lebih baik bagi orang-orang yang bertakwa. Maka tidakkah kamu memahaminya? (QS, 6:32)


Walau bagai manapun, pasti ada caranya untuk ibu bapa tidak menggalakkan anak-anak ini terpesona dengan gaya hidup penuh hiburan ini. Sangat kejam jika ibu bapa tidak mendidik anak-anak jalan yang benar  berlandaskan syariat Islam.


Esok Maal Hijrah
Marilah Berhijrah 
                                

4 love(s) me:

Fa DiN B2UtY said... [Reply to comment]

amboi bibir!ha3!mcm mne r nak makn?x msuk skali ke?ha3!betullah kte faie..faie tngk tv bkan sekadar tngk tp ambil pengajaran!cite psal TV ni kt dh lme x tngk!ha3!:)!anyway idea ni memang wow!

Hikaru Yui said... [Reply to comment]

hakikatnya itulah.. mereka rasa bnda tu baik dan takda mudarat.. just go on stage dan perform...

kalau betul2 jadi artis.. mulalah nak kena pakai yg serba tak kena.. dgn pergaulan xterkawal apa semua..

masa tu nnti bg alasan "dah mmg kerja dia mcm tu" plak..

aiyaaa

Nur Iman Najwa said... [Reply to comment]

Saya setuju sangat dengan entry ni! :)

Faiqah Umaira Jamly said... [Reply to comment]

@Fadin: tu mulut kite :)

@Hikaru: semuanya bermula drpd kecil :(

@Iman: Saya pun..kot..haha Thanks

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...