Pages

Good-looking , huh?

Thursday, September 29, 2011

Keluh gelisah takut


Assalamualaikum Warahmatullah
Hello Hye


Kenapa kita takut kalau cikgu tengok profile facebook kita ?Kenapa kita takut ayah mak kita tengok blog kita yang dihiasi berbagai-bagai cerita hidup kita yang kononnya sangat adventure dan sweet ?

Takutnya , susah hati memanjang ..kenapa ya ??

Bukankah hanya orang yang salah akan takut ?
Habis tu , kita salah kah ?
__________________________________________________________

"Susungguhnya manusia itu, Allah s.w.t ciptakan gelisah apabila ditimpa kesusahan , ia berkeluh kesah dan apabila ia mendapat kebaikan ia amat kedekut(membuat kebajikan) kecuali orang yang mengerjakan solat iaitu apabila mereka mengerakan solatnya dengan istiqamah" 
( Surah al-Maa'rij:19-23)
___________________________________________________________

Pngalaman ini dikutip apabila sering terlihat rakan-rakan ku yan takut sangat kalau-kalau ada cikgu kat sekolah yang stalk facebook diorang , kenapa harus takut kalau kamu rasa kamu betul ??

Kenapa harus takut kalau sebelum ni orang lain dah bagi nasihat , jangan EXPOSE sangat diri kamu tu !

Wahai muslimah !Janganlah engkau berbangga dengan kecantikan engkau dengan menayangkan nya ! Sesungguhnya itu bukan milik kita ! Nanti amalan kita saja yang dibawa!

Wahai muslim muslimat ! Janganlah terlalu taksub dengan sesuatu yang tidak pasti . KPOP , JPOP , Hollywood , Bollywood , Dangdut gendut-gendut whatsoever .. Itu semua hanya membuatkan kamu lalai dan melupakan tanggungjawab kamu sebagai khalifah di muka bumi ini !

"Allah berfirman : "jika engkau lebih mengejar duniawi daripada mengejar dekat denganKu maka
Aku berikan, tapi Aku akan menjauhkan kalian dari surgaKu"

________________________________________________________________

Perumpamaannya 

Jikalau kita nak elakkan diri daripada perasaan gelisah dan takut dimarahi guru seterusnya mendapat malu , pasti kita akan lakukan apa yang cikgu suruh (homework of cos) , Kalau kita nak elakkan perasaan gelisah dan takut sepanjang hidup di bumi Allah ini , lakukanlah perkara yang wajib dilaksanakan agar peroleh kejayaan di akhirat kelak dan tinggalkan lah perkara yang tidak membawa apa-apa kebaikan !


--> betul cakap Puan Emsakiah dalam kelas semalam , kenapa kita selalu buat careless mistake dalam matematik , sebab terlalu banyak maklumat yang kita perolehi daripada internet yang tak membawa sebarang faedah membuatkan maklumat pelajaran dipantul keluar daripada terus diproses .

0 love(s) me:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...