Pages

Good-looking , huh?

Sunday, February 12, 2012

Pray Hard, Write Smart

Bismilahirrahmanirrahim
Assalamulaikum Warahmatullah
Hello Hye

Secara tiba-tiba aku teringat dengan ungkapan yang aku baca daripada buku Beduk Diketuk karya Pahrol Mohd Juoi. "Pray Hard, Work Smart". Secara kebetulan aku memang berhajat nak buat entri pasal penulisan dalam blog ni jadi aku tukarkan ungkapan itu menjadi "Pray Hard, Write Smart".


Rasa-rasanyalah kan, tak salah aku bingkiskan pendapat aku di sini walaupun penulisan aku tak sehebat mana pun. Follower pun sikit, komen pun takda, kalau ada tu satu dua je dan terima kasih kepada yang sudi komen :) Tapi mana tau kan bila kita zahirkan sesuatu yang baik di blog ni, walaupun kuantiti takde, Insyaallah kualiti itu ada! Kena yakinlah kan..




Kita boleh lihat bermacam-macam jenis orang di blog dan bagi yang suka menilai seperti aku, kita boleh tahu bagaimana sifat dan pembawaan seseorang melalui penulisannya di blog. Bemacam jenis bentuk penulisan yang ada, ada yang suka bercerita kisah diri sendiri, pengalaman, pendapat, sindir-menyindir, hasut-menghasut, hina-menghina. Kahkahkah pasaipa macam banyak yang buruk daripada yang baik je? Cepat-cepatlah perbaiki tulisan kita sebelum tulisan itu yang bakal menyusahkan kita kelak...


Ok let's talk about QUANTITY & QUALITY of writing in blog. Aku beri contoh kuantiti adalah apabila seseorang blogger mempunyai banyak follower tapi komen dia tak berapa nak banyak kottt..dan mesti selalunyalah kan budak perempuan dan pelajar sekolah (ciri-ciri yg ada kat aku haha ). Blog dia mesti comel dan entri dia mesti pasal best friend lah, malas nak study lah, mengadu dah gemuk lah pastu tepek gambar ngan boyfriend pastu selalu tulis caption KAU ADE? ..aku memang TAKDE, tak hingin pon..

How about QUALITY? Blog yang berkualiti adalah blog yang entrinya sangat berilmiah. Tapi followers dan komen tu tak berapa nak pasti sebab it depends on how they promote their blog. Aku bagi satu contoh di mana blog ni tak berapa banyak follower tapi kome yang menyusul pasti banyak dan mesti ada! Entri dekat blog dia jugak tak rugi dibaca, ada yang berilmiah dan kelako, yang kelako pun berilmiah jugak. Dia TecerWidad. Berbeza sangat dengan blog aku ni.. sob sob :'(

Itulah sedikit pemerhatian aku sepanjang pengalaman aku ber-blog daripada tahun 2009 tapi tahun 2011 baru nak aktif. I would say, I love blog more than facebook or twitter or tumblr or any other site I have joined but I don't know why face book will the first site I log on to, second is blog, third goes to twitter and I'll open tumblr whenever I feel like logging in.


aku pakai amik je gambo ni sbb dia ada gambar fb, twitter bla bla bla

Belum akhir kata lagi, aku selalu berdoa agar apa yang aku tulis dalam blog ni, Insyaallah juga akan membantu aku dia akhirat kelak.. aku akan sedaya-upaya berusaha mengelak post sebarang perkara yang tidak baik. Tak bermakna takde orang komen, takde orang baca.  Besabarlah dan ikhlas lah dalam menulis, Ishaallah Allah akan memudahkan urusan dan niat baik kita. Percayalah dan serahkanlah segalanya kepada Yang maha Esa. Dia lebih mengetahui.

"Tiga orang yang akan selalu diberi pertolongan Allah adalah seorang mujahid yang selalu memperjuangkan agama Allah, seorang penulis yang selalu memberi penawar dan seorang yang menikah untuk menjaga kehormatannya"
- Riwayat Thabarani



*For those I have accidentally offended you, please forgive me and let's pray that we are blessed with His rahmah.

* For those blogger-otai, please teach the newbies here to write properly and don't be so snobbish.

*For those who always stop by my blog, I truly, honestly, farnkly, ly..ly..ly LOVE YOU and May Allah bless you! Keep visiting yaaa!

5 love(s) me:

yui said... [Reply to comment]

mesti tecerwidad terharu bila baca ni

TecerWidad said... [Reply to comment]

i am touched to receive such a huge compliment. thank you dear. may Allah bless you and have a blessings day ahead. muaks!

*terharu tahap dewa*

Faiqah Umaira said... [Reply to comment]

@Hikaru Yui: dia terharu saya malu... kahkah

Faiqah Umaira said... [Reply to comment]

@TecerWidad: I never expect that your gonna read this entry aduh malunyaa. Thanks, May Allah bless you too :D

misyamissyou said... [Reply to comment]

insyaallah..semoga kita semua dpt manfaat yg menguntungkan dlm ber-blogging ni :D

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...